Przepełniony samotnością, skrajnie niską samooceną i niskim poczuciem sprawczości – taki obraz dzieci i młodzieży wyłania się z raportu “Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”. Co trzeci badany czuje się samotny, nie ma chęci do życia i ma podejrzenie depresji, a co drugi ma skrajnie niską samoocenę. Połowa uczniów w ciągu ostatniego miesiąca doświadczyła hejtu w sieci, a 1/3 silnie odczuwa FOMO.
W badaniu “Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, przeprowadzonym przez Fundację UNAWEZA założoną przez Martynę Wojciechowską, udział wzięło ponad 184 tys. uczniów z całej Polski. Raport ujawnia dramatycznie niski poziom samooceny dzieci i młodzieży w Polsce. 65,9% uczniów biorących udział w badaniu chciałoby mieć więcej szacunku do samego siebie, 58,4% uczniów czasami czuje się bezużyteczna, 46% to osoby o skrajnie niskiej samoocenie, 31,6% uczniów nie lubi siebie, a 26,4% uważa siebie za osobę mniej wartościową od innych.
Według głównych wyników raportu młodzi spodziewają się porażki. Stres dnia codziennego przerasta 81,9% osób. Co trzecie dziecko nie ma chęci do życia: 8,8% dzieci w Polsce deklaruje, że podjęło próbę samobójczą, a myślało o niej 39,2% uczniów. Prawie 70% badanych nigdy nie korzystało ze wsparcia psychologa w szkole i poza szkołą.
Połowa uczniów ma skrajnie niską samoocenę, a co trzeci jest swoim największym krytykiem, odchudza się lub ćwiczy ponad swoje siły. Co szóste dziecko się okalecza (16%), a blisko połowa ma zaburzenia odżywiania – kompulsywnie się objada lub głodzi. Prawie 40% ogląda materiały prezentujące przemoc w sieci. Dla ponad połowy młodych największym wsparciem jest rodzina, a dopiero potem koledzy i nauczyciele. Na czele problemów, z którymi zmagają się młodzi, jest brak motywacji do działania (52,4%).
Do tego dochodzą wymieniane przez młodych: problemy z brakiem koncentracji uwagi (38,1%), gorsze samopoczucie psychiczne (36,3%), kłopoty w nauce (30,6%) i problemy ze snem (37%). 10,5% uczniów przyznało, że w ich opinii, w ich życiu nie ma ani jednej osoby, która w pełni je przyjmuje i akceptuje.