Menu Zamknij

Rynek ubezpieczeń ma się dobrze a będzie jeszcze lepiej

Rynek abonamentów i ubezpieczeń medycznych generuje przychody o wartości 6,9 mld zł i będzie rósł 15-20 proc. rocznie do 2026 r., wynika z raportu “Rynek ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce: szansa na dwucyfrowy wzrost” opracowanego przez PwC Polska. Udział firm ubezpieczeniowych w tym rynku wzrośnie z 13 proc. do 20-25 proc., a wśród głównych czynników wzrostu należy wymienić wzrost cen usług i rosnącą bazę klientów.

PwC: Rynek abonamentów i ubezpieczeń medycznych będzie rósł o 15-20 proc. rocznie

– Wydatki na prywatną opiekę medyczną będą przyrastały o ponad 10-15% rocznie w ciągu najbliższych 4 lat z uwagi na niewystarczające finansowanie publiczne oraz to, że niższą jakość usług publicznych napędzają prywatne wydatki na opiekę zdrowotną w Polsce. Ekspansja prywatnych sieci przychodni doprowadziła do szybkiego wzrostu wydatków ‚pośrednich’, czyli głównie produktów firm abonamentowych i w mniejszym stopniu ubezpieczeń medycznych. Nawet jeżeli niewielka część społeczeństwa ma dostęp do abonamentów medycznych i prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych, to pacjenci wydają ponad 20 mld zł rocznie na prywatną opiekę opłacaną per usługa – powiedział partner PwC Polska Arkadiusz Kramza, cytowany w komunikacie.

Rynek medycyny prywatnej będzie rósł dzięki trzem fundamentalnym czynnikom. Ceny usług wzrosną o 11-13 proc. z uwagi na to, że inflacja medyczna jest wysoka i łatwo transferowalna na klienta. Ze względu na wysoki popyt i ograniczoną podaż specjalistów inflacja „medyczna” będzie o około 5 proc. powyżej przeciętnej inflacji. Baza klientów wzrośnie o 5-7 proc., podczas gdy wzrost liczby klientów w latach 2016-2020 wyniósł blisko 10 proc. Jednocześnie można spodziewać się nowych produktów, generujących na rynku nowe strumienie przychodów, dokładając dodatkowo 1-3 proc. wzrostu. Gracze mocno inwestują w rozszerzenie oferty w zakresie ubezpieczeń szpitalnych, ubezpieczeń komplementarnych, finansowania leków.

– Około 70 proc. firm nie kupuje opieki zdrowotnej dla swoich pracowników. Brak zainteresowania pracowników wynika z tego, że będą musieli to finansować lub dofinansować we własnym zakresie. Obecnie 47 proc. badanych firm nie partycypuje w kosztach świadczeń zdrowotnych, a dla 19 proc. respondentów programy te są współfinansowane – pracodawcy płacą około połowy ceny. Pod względem formy świadczenia (abonament medyczny wobec ubezpieczenie zdrowotne) nie ma silnej preferencji – rodzaj produktu nie ma dużego znaczenia dla firm. Chcą po prostu dobrej opieki dla pracowników – dodał dyrektor PwC Polska Michał Dubno.

Brak personelu wymaga inwestycji w rozwiązania informatyczne poprawiające efektywność ich pracy. Wsparcie w zakresie umawiania się do lekarzy można osiągnąć poprzez integrację placówek współpracujących z ubezpieczycielami, szerokie informacje na temat lekarzy ich specjalizacji doświadczenia i specyfiki wykonywanych zabiegów oraz możliwość oceny jakości pracy lekarza – rankingi itp. Dzięki modelom koordynującym pacjentów ograniczymy niepotrzebne wizyty – pacjent trafia od razu do właściwego specjalisty medycznego (m.in. pielęgniarka, fizjoterapeuta, internista, lekarz specjalista), przyjdzie na wizytę z wykonanymi badaniami, a tzw. symptom checker pozwoli ocenić symptomy choroby i zadecydować o dalszych krokach.

Podobne wpisy