Co trzeci pracownik w Polsce chciałby w szerszym zakresie korzystać z oferowanych przez pracodawcę benefitów wspierających zdrowie. Po dwóch latach pandemii zdrowie staje się dla Polaków wartością nadrzędną – wynika z raportu „Barometr polskiego rynku pracy” Personnel Service. Pracownicy oczekują od pracodawców większego zaangażowania wspierającego ich dobrostan.
Rynek benefitów w Polsce systematycznie się powiększa, adaptując się do zmieniającego się stylu życia Polaków. Pomimo że wynagrodzenie jest głównym aspektem decydującym o wyborze miejsca pracy, oferowane ułatwić przyciągnięcie benefity pozapłacowe są również bardzo ważne, na podstawie tego czynnika pracownicy mogą podjąć decyzje o zmianie pracy lub pozostaniu u obecnego pracodawcy. Kultura organizacyjna w wielu firmach chłonie wzorce z zachodu bądź tworzy unikalne, lokalne schematy i formy świadczeń pozafinansowych.
Pieniądze szczęścia nie dają
Zmieniają się wzorce i zmieniają się zatem oczekiwania pracowników w stosunku do benefitów. Jak wynika z raportu Pracuj.pl „Czy pieniądze szczęścia nie dają” prawie 75% polskich pracowników otrzymuje w pracy przynajmniej jedno świadczenie pozapłacowe.
Do najpopularniejszych benefitów należą:
- prywatna opieka medyczna
- karta sportowa
- dofinansowanie do szkoleń
- dofinansowanie do urlopów (wczasy pod gruszą)
- dofinansowanie do kursów językowych
- benefity pracownicze przykłady
Polscy pracodawcy inwestują w dodatki pozapłacowe coraz więcej: w 2018 roku wydali na benefity pracownicze 12 miliardów złotych. Według prognoz rynek benefitów będzie rósł w siłę w kolejnych latach, z naciskiem na świadczenia związane z obszarem zdrowia pracowników.
Wszystko wskazuje więc na to, że benefity pracownicze stały się już standardem w Polsce. Pracodawcy, którzy chcą pozyskać wartościowych kandydatów i zatrzymać ich w firmie, nie powinni się więc zastanawiać, czy warto wprowadzać taki system w firmie, lecz na jakie benefity postawić.
Najbardziej ceniony jest pakiet medyczny, ale ten podstawowy już nie wystarcza. Pracownicy sygnalizują coraz większe potrzeby związane z ich pogarszającą się kondycją fizyczną i psychiczną oraz chęć otrzymania od pracodawcy kompleksowego wsparcia w tym zakresie. Potwierdza to inne badanie, firmy Hays Poland,z którego wynika, że niezależnie od stanowiska i grupy wiekowej chcemy mieć dostęp do rozszerzonego pakietu medycznego. Prawie 15 proc. badanych precyzuje, że chodzi o świadczenia, które sami wskażą, np. usługi stomatologiczne, konsultacje dietetyczne czy psychologiczne.
Pandemia zmieniła sposób myślenia o benefitach
Wróćmy jednak do badania Pesonel Service. Wynika z niego, że niemal połowa, bo 45% pracowników przyznaje, że od początku pandemii odczuwa zwiększony stres w pracy. Okazuje się jednak, że firmy nie rekompensują pracownikom tego zwiększonego stresu przez oferowanie dodatkowych benefitów pozapłacowych. Badania pokazują, że 69% zatrudnionych w Polsce deklaruje, że otrzymuje przynajmniej jeden benefit jako dodatek do pensji. Jednak to dla pracowników nieważna jest ilośc, ale jakość – priorytetem jest zdrowie. Już 35% osób przyznaje, że chciałoby rozbudowanego pakietu opieki medycznej. Atrakcyjna dla Polaków jest też wizja krótszego tygodnia pracy. 29% osób opowiada się za 4-dniowym tygodniem pracy jako atrakcyjną opcją. Co więcej, coś co kiedyś wydawało się niemożliwe do wprowadzenia, teraz zaczyna stawać się rzeczywistością. Nordic Consulting and Development Company, polsko-duńskie przedsiębiorstwo zajmujące się tworzeniem oprogramowania i dostarczaniem usług IT dla firm ubezpieczeniowych, wprowadziło model 4-dniowej pracy w tygodniu.
Poza wsparciem zdrowia i 4-dniowym tygodniem pracy, 28% pracowników zadowoliłoby się dodatkowymi dniami wolnymi w roku, a 23% za optymalne uznaje skrócenie dnia pracy o jedną godzinę dziennie. Praca zdalna wcale nie jest w naszym kraju zjawiskiem powszechnym. Home office w wymiarze co najmniej jednego dnia w tygodniu wykonuje ok. 20% pracowników. Ich oczekiwania co do pracy zdalnej są jednak większe. 15% osób przyznaje, że chciałoby home office przez 2-3 dni w tygodniu, a 13% oczekuje szkoleń online. Co dziesiąta osoba ucieszyłaby się z dofinansowania zdalnych form rozrywki jak np. Netflix oraz z doradztwa podatkowego w zakresie Polskiego Ładu.
Nie oszczędzać na pracowniku
Dlaczego benefity są istotne? Jak przekonują eksperci, motywują one pracowników, a tym samym sprawiają, że ludziom zatrudnionym przez firmę, ciężej jest od niej odejść. Każde dodatkowe działanie pracodawcy, które sprawia, że pracownik wie, iż firma o niego dba, jest trafione, a co więcej — opłacalne. Dobry benefit to często nie taki, który będzie dużo kosztował pracodawcę, ale ten najlepiej dopasowany do potrzeb pracowników. Co z tego, że można zainwestować w karty sportowe, skoro większość twoich pracowników nie przepada za tym rodzajem aktywności lub zwyczajnie nie ma na nią czasu. Najważniejsze to zastanowić się:
- kim jest twój pracownik, co lubi robić w wolnym czasie i jakie są jego życiowe priorytety
- do jakiej grupy wiekowej należy większość twoich pracowników i jaki staż pracy przeważa w firmie
- jaka jest specyfika pracy w waszej firmie: branża / tempo pracy / poziom stresu pracowników / czy jest to praca zmianowa
- w jaki ból / problem pracownika celujesz, oferując mu dany benefit