Menu Zamknij

Pracownicy w Polsce chcą benefitów medycznych

Co trzeci pracownik w Polsce chciałby w szerszym zakresie korzystać z oferowanych przez pracodawcę benefitów wspierających zdrowie. Po dwóch latach pandemii zdrowie staje się dla Polaków wartością nadrzędną – wynika z raportu „Barometr polskiego rynku pracy” Personnel Service. Pracownicy oczekują od pracodawców większego zaangażowania wspierającego ich dobrostan.

Diverse people with insurance protection plan

Rynek benefitów w Polsce systematycznie się powiększa, adaptując się do zmieniającego się stylu życia Polaków. Pomimo że wynagrodzenie jest głównym aspektem decydującym o wyborze miejsca pracy, oferowane ułatwić przyciągnięcie benefity pozapłacowe są również bardzo ważne, na podstawie tego czynnika pracownicy mogą podjąć decyzje o zmianie pracy lub pozostaniu u obecnego pracodawcy. Kultura organizacyjna w wielu firmach chłonie wzorce z zachodu bądź tworzy unikalne, lokalne schematy i formy świadczeń pozafinansowych.

Pieniądze szczęścia nie dają

Zmieniają się wzorce i zmieniają się zatem oczekiwania pracowników w stosunku do benefitów. Jak wynika z raportu Pracuj.pl „Czy pieniądze szczęścia nie dają” prawie 75% polskich pracowników otrzymuje w pracy przynajmniej jedno świadczenie pozapłacowe.

Do najpopularniejszych benefitów należą:

  • prywatna opieka medyczna
  • karta sportowa
  • dofinansowanie do szkoleń
  • dofinansowanie do urlopów (wczasy pod gruszą)
  • dofinansowanie do kursów językowych
  • benefity pracownicze przykłady

Polscy pracodawcy inwestują w dodatki pozapłacowe coraz więcej: w 2018 roku wydali na benefity pracownicze 12 miliardów złotych. Według prognoz rynek benefitów będzie rósł w siłę w kolejnych latach, z naciskiem na świadczenia związane z obszarem zdrowia pracowników.

Wszystko wskazuje więc na to, że benefity pracownicze stały się już standardem w Polsce. Pracodawcy, którzy chcą pozyskać wartościowych kandydatów i zatrzymać ich w firmie, nie powinni się więc zastanawiać, czy warto wprowadzać taki system w firmie, lecz na jakie benefity postawić.

Najbardziej ceniony jest pakiet medyczny, ale ten podstawowy już nie wystarcza. Pracownicy sygnalizują coraz większe potrzeby związane z ich pogarszającą się kondycją fizyczną i psychiczną oraz chęć otrzymania od pracodawcy kompleksowego wsparcia w tym zakresie. Potwierdza to inne badanie, firmy Hays Poland,z  którego wynika, że niezależnie od stanowiska i grupy wiekowej chcemy mieć dostęp do rozszerzonego pakietu medycznego. Prawie 15 proc. badanych precyzuje, że chodzi o świadczenia, które sami wskażą, np. usługi stomatologiczne, konsultacje dietetyczne czy psychologiczne.

Pandemia zmieniła sposób myślenia o benefitach

Wróćmy jednak do badania Pesonel Service. Wynika z niego, że niemal połowa, bo 45% pracowników przyznaje, że od początku pandemii odczuwa zwiększony stres w pracy. Okazuje się jednak, że firmy nie rekompensują pracownikom tego zwiększonego stresu przez oferowanie dodatkowych benefitów pozapłacowych. Badania pokazują, że 69% zatrudnionych w Polsce deklaruje, że otrzymuje przynajmniej jeden benefit jako dodatek do pensji. Jednak to dla pracowników nieważna jest ilośc, ale jakość – priorytetem jest zdrowie. Już 35% osób przyznaje, że chciałoby rozbudowanego pakietu opieki medycznej. Atrakcyjna dla Polaków jest też wizja krótszego tygodnia pracy. 29% osób opowiada się za 4-dniowym tygodniem pracy jako atrakcyjną opcją. Co więcej, coś co kiedyś wydawało się niemożliwe do wprowadzenia, teraz zaczyna stawać się rzeczywistością. Nordic Consulting and Development Company, polsko-duńskie przedsiębiorstwo zajmujące się tworzeniem oprogramowania i dostarczaniem usług IT dla firm ubezpieczeniowych, wprowadziło model 4-dniowej pracy w tygodniu.

Poza wsparciem zdrowia i 4-dniowym tygodniem pracy, 28% pracowników zadowoliłoby się dodatkowymi dniami wolnymi w roku, a 23% za optymalne uznaje skrócenie dnia pracy o jedną godzinę dziennie. Praca zdalna wcale nie jest w naszym kraju zjawiskiem powszechnym. Home office w wymiarze co najmniej jednego dnia w tygodniu wykonuje ok. 20% pracowników. Ich oczekiwania co do pracy zdalnej są jednak większe. 15% osób przyznaje, że chciałoby home office przez 2-3 dni w tygodniu, a 13% oczekuje szkoleń online. Co dziesiąta osoba ucieszyłaby się z dofinansowania zdalnych form rozrywki jak np. Netflix oraz z doradztwa podatkowego w zakresie Polskiego Ładu.

Nie oszczędzać na pracowniku

Dlaczego benefity są istotne? Jak przekonują eksperci, motywują one pracowników, a tym samym sprawiają, że ludziom zatrudnionym przez firmę, ciężej jest od niej odejść. Każde dodatkowe działanie pracodawcy, które sprawia, że pracownik wie, iż firma o niego dba, jest trafione, a co więcej — opłacalne. Dobry benefit to często nie taki, który będzie dużo kosztował pracodawcę, ale ten najlepiej dopasowany do potrzeb pracowników. Co z tego, że można zainwestować w karty sportowe, skoro większość twoich pracowników nie przepada za tym rodzajem aktywności lub zwyczajnie nie ma na nią czasu. Najważniejsze to zastanowić się:

  • kim jest twój pracownik, co lubi robić w wolnym czasie i jakie są jego życiowe priorytety
  • do jakiej grupy wiekowej należy większość twoich pracowników i jaki staż pracy przeważa w firmie
  • jaka jest specyfika pracy w waszej firmie: branża / tempo pracy / poziom stresu pracowników / czy jest to praca zmianowa
  • w jaki ból / problem pracownika celujesz, oferując mu dany benefit

Podobne wpisy